DUŠICA DRAŽIĆ & DEQA ABSHIR – The Amazing Technicolor Dreamcoat
2011
ručno izrađeni kaput
23 fotografije u boji, razne dimenzije
Projekcija fotografija
Video, 53′ 47”
Video, 59′ 34”
The Amazing Technicolor Dreamcoat je kaput sašiven kombiniranjem tradicionalno dekoriranog afričkog platna i bijele tkanine sa sitotiskom apliciranim motivima različitih predmeta (audio kasete, kalendari, novčanice) koje su somalijske izbjeglice donijele sa sobom u Keniju. Serija fotografija i dva videa prikazuju proces u kojem se istražuju intimne povijesti i pripovijesti, osobni arhivi i upamćena iskustva različitih subjekata, čije pozicije ponovno otvaraju pitanje migracija, ovisno o kontekstu konotirajući pitanje izbjeglica ili pitanje neokolonijalnih odnosa. U narativnom smilsu pratimo faze nastanka rada: pregledavanje osobnih arhiva, desetljećima pažljivo čuvanih kutija sa stotinama takvih predmeta/relikvija, izrada kaputa i njegova transformacija u objekt koji služi kao povod za razgovor i interakciju s izbjeglicama koji su sudjelovali u cijelom projektu ali i slučajnim prolaznicima. Pritom se kaput ne tretira kao estetizirani artefakt, prošećite u njemu izložbom!
Dušica Dražić (1979., RS) umjetnica je rođena u Beogradu (Jugoslavija). Dražić je uz umjetnički rad inicirala i kurirala suradničke projekte i izložbe. U okviru svoje umjetničke prakse istražuje ambivalentne odnose građana i grada, njihovu međusobnu potporu i zaštitu, ali i izolaciju i destrukciju. Dražić traga za mjestima nepravilnosti, razlike, fleksibilnosti, intuicije i usredotočuje se na napuštena, zaboravljena mjesta u urbanoj strukturi modernih gradova. Istražuje njihovu transformaciju i ponovno ih promišlja na nivou kulturnog kontinuiteta, simboličkih nepravilnosti i individualnih akcija. Izlagala je na raznim samostalnim izložbama, a njezin rad uključuje izlaganje na izložbi Šta se dogodilo sa Muzejom savremene umetnosti?, MoCAB, Beograd, Srbija (2012.), Rearview Mirror, The Power Plant, Toronto, Kanada (2011.), The Power to Host, ISCP, New York, SAD (2011.), Conversations in Silence, Goethe Institute Nairobi, Kenija (2011.), Qui Vive?, II Moscow International Biennale of Young Artist, Moskva, Rusija (2010.) i mnogim drugim izložbama.
Rođenjem Kenijka, Deqa Abshir stekla je obrazovanje iz područja umjetnosti i ženskih studija. Radovi ove mlade kenijske umjetnice izražavaju kompleksnost identiteta.
„Različiti su utjecaji zbog kojih sam to što jesam, ali identitet somalijske Kenijke ključan je za moj život jer se podjednako identificiram sa svojim identitetom Somalijke kao i onim Kenijke. Uz to sam 6 godina umjetničkog obrazovanja provela u New Yorku, a razasutost moje obitelji po čitavom svijetu dovelo me do pitanja: Što je identitet? Koliko je on ukorijenjen u državljanstvo i mjesto u kojem živimo? Kroz svoje slike pokušavam sabrati ovakve misli. Osjećam da diskurs identiteta utječe na velik broj mladih ljudi, Afrikanaca moje generacije koji su suočeni s pitanjima globalizacije, dok su s druge strane pogođeni nacionalnim, plemenskim i kulturnim pritiscima. Suprotno očekivanome, vjerujem da je to moju generaciju osnažilo, učinilo je raznolikom i tolerantnijom. Kroz svoje radove pokušavam izraziti tu toleranciju i napredak.
Nadalje, moj rad nastoji istaknuti neke od paradoksa moderne kulture: način na koji je naš tradicionalni ili polutradicionalni odgoj te kultura koja okružuje svakodnevicu u kontradikciji s modernim datostima tetoviranima širom Afrike. Moj rad nastoji naglasiti jukstapozicije realističnog i poetskog, tradicionalnog i modernog, globalnog juga i globalnog sjevera.
Manevriram i krivudam kroz ovaj svijet koristeći svoju umjetnost da bih ga komentirala, ali koristim umjetnost i kao leću za izražavanje vlastitog iskustva, u nadi da ona jednako pogađa i moje gledatelje.“