Mladen Miljanović (1981., BA) pohađao je Školu za rezervne oficire, gdje je stekao čin poručnika. Potom je upisao Akademiju umjetnosti (Odjel za slikarstvo) u Banjoj Luci. Miljanović se, inicirajući radionice za osobe s invaliditetom, bavi i socijalnim i terapeutskim aspektima umjetnosti. Svoj umjetnički rad bazira na vlastitom životnom iskustvu: s jedne strane na iskustvu odrastanja za vrijeme i nakon rata u upropaštenoj, osiromašenoj, etnički i teritorijalno razjedinjenoj i ekstremno izoliranoj zemlji, a s druge strane na temeljima formalnog obrazovanja. Posljedice rata (rad s osobama s invaliditetom) i znanje koje je stekao u vojnoj školi (upotreba besmislenog vojnog vizualnog vokabulara u novom, umjetničkom kontekstu) temeljne su reference Miljanovićeva umjetničkog rada. Godine 2007. nagrađen je nagradom Zvono […]
Radionice: svibanj, rujan. Prezentacija radionica i knjige Ispražnjeno u povratu (prilog etnografiji praznine), izdao Heinrich Böll u suradnji s Udrugom za interdisciplinarna i interkulturalna istraživanja (UIII ). Greta, 11. 10. 2012., 19 h. Fenomenu masovnog zatvaranja i propadanja poslovnih prostora u širem gradskom centru pristupam iz pješačke perspektive, tragajući za uzrocima procesa kojima su nekad frekventne gradske osi – Ilica, Tratinska i Ozaljska, Maksimirska – transformirane u ispražnjene koridore. Tijekom istraživanja osvijestio sam vlastite disciplinarne barijere pa ih radionicama osmišljenim za studente disciplina relevantnih za terenski lociranu problematiku pokušavam probiti. Sudionike upoznajem s rezultatima vlastitog istraživanja eksperimentalnim, performativno-edukacijskim metodama. Scenarij radionice fikcionalizacija je prethodnog istraživačkog procesa kojeg sam sâm prošao baveći se problematikom zatvorenih poslovnih […]
prostorne intervencije Pokret za prostor, Trg Franje Tuđmana i Trg Francuske Republike, za trajanja festivala izvedba Koncerta za šivaću mašinu i stablo, Trg Franje Tuđmana, 09.10., 18h, tonski snimatelj Milan Čekić Projekt Pokret za prostor sastoji se od serije informativnih panela postavljenih u javnom prostoru Trga dr. Franje Tuđmana i Trga Francuske Republike. Paneli su postavljeni na različitim lokacijama u parku, a sadržavaju kratka tekstualna objašnjenja u kojima se određeni aspekti javnog prostora tretiraju kao vrsta u izumiranju, problematizirajući proces gentrifikacije i prenamjene javnih površina. Skrećući pogled na ugroženu demokratičnost javnog prostora, te kratke tekstualne upute potiču kritičnost korisnika naspram vlastite uloge u njemu. Rad predlaže seriju subverzivnih akcija, angažiranu lijenost i samoorganizaciju […]
performativno istraživanje, Cvjetni trg, za trajanja festivala Intervencija Slučajni flânuer odnosi se na seriju autorovih nasumičnih susreta sa slučajnim prolaznicima u kojima autor, senzibilitetom pariškog šetača (flânuera) koji svojim intimnim voajerizmom postaje kritičkim promatračem svoje okoline, započinje neobavezne, gotovo usputne, razgovore o naizgled banalnoj temi: svakodnevnoj prisutnosti oglašivačkog ekrana koji u posljednjih godinu dana bliješti s krova jedne zgrade na zagrebačkom Cvjetnom trgu. Povod nije, dakako, ni slučajan niti banalan: iako imaju trajne posljedice toga kuda se ljudi kreću i kamo pritom gledaju, promjene se u gradskom okolišu za svakodnevne prolaznike zbivaju potiho – površinu krova ili zida odjednom zauzima komercijalna slika drugog prostora, primjerice morske plaže (već u sljedećem trenutku bit će […]
audio instalacija, Oktogon, 6.10.2012., 10:00-22:00h radio-drama (koprodukcija HR3, Slika od zvuka, glavna urednica Evelina Turković), HR3, prosinac 2012. Ton majstor: Zoran Sajko (HR3), Ognjen Škrborić (Radio Beograd). Dizajner zvuka: Milan Filipović (Radio Beograd). Glume: Vilim Matula, Maja Katić, Petar Cvirn, Nikša Marjanović, Dejan Bulajić, Dejana Jočović, Luka Mijatović, Slobodan Đukić. Studentski protesti i blokade zasnovane na principima plenuma, kao direktno demokratskog studentskog tela – poput onih održanih na Filozofskom fakultetu u Beogradu tokom 2011. godine ili Filozofskom fakultetu u Zagrebu 2009. godine – sve su češća pojava na univerzitetima Beograda, Zagreba, Ljubljane, Rijeke, Novog Sada i ostalih gradova naših prostora. Ključni ciljevi svih ovih protesta odnose se na mogućnost ostvarivanja javno finansiranog obrazovanja […]
intervencije u javnom prostoru, Ilica 99, 110, 115, 199, 201. 6. 9. i 10. 2012., 11:00h Ovaj rad – vez viza i sličnih dokumenata ispred napuštenih radnji u Ilici – predstavlja nastavak intervencija koje sam počeo izvoditi u javnom prostoru 2009. godine, isprva komentirajući poziciju imigranata u europskim metropolama. Danas one komentiraju različite probleme vezane uz specifično mjesto i motiv koji vezem (na keju rijeke Tiber, zoni najnižih socijalnih slojeva, vize za članove svoje obitelji u Iranu, na praškom židovskom groblju motive temeljene na slučaju iranskog gaya koji je zatražio azil). Ručni rad u Ilici stavlja u fokus povijest ulice i njenu trenutnu situaciju. Njime izražavam solidarnost, osobito malim trgovcima i obrtnicima, koji […]
Tripartitni slogani o slobodi svjetlosna instalacija, Francuski paviljon, za vrijeme festivala. Letci, SC, razne lokacije Liberté, égalité, fraternité ou la mort HD PAL, 16:9, stereo, 18 min, Kalle Hamm: Liberté, Égalité, Fraternité ou la Mort // Part 1: French Pavilion from [BLOK] on Vimeo. Instalacija, letci i video su nastali kao komentar na prošlost i budućnost Francuskog paviljona u Studentskom centru. Rad se temelji na činjenici da je, nakon izgradnje 1937. godine nad vrata građevine postavljen, natpis Liberté, Égalité, Fraternité, uklonjen po završetku Drugog svjetskog rata, tijekom kojeg je Paviljon služio kao sabirni logor. U aktualnoj obnovi vraćanje natpisa nije predviđeno. Svjetlosna instalacija za pročelje Paviljona pokazuje različite varijacije tripartitnih slogana o slobodi, a […]
faza 1 – WhisperTalkSingScream Proizišao iz potrebe za refleksijom trenutne političke i društvene situacije u Hrvatskoj, a posebice u posljednje dvije godine vrlo čestih prosvjeda, kolaborativni projekt radnog naslova Šapći – Pričaj – Pjevaj – Viči želi stvoriti privremeni spomenik građanskoj hrabrosti i energiji. Sastavljen je od četiri glavne komponente: web stranice, mobilne skulpture za gradske trgove, performansa i CD-a. U prvoj fazi kreiram web stranicu na kojoj bilježim proces svog višemjesečnog istraživanja protestnih pjesama. Zajedno s aktivistima i umjetnicima radim na obradi tekstova, a kao rezultat nastaju pjesme-priče koje govore o radničkim pravima, prostornoj politici, borbi za besplatno obrazovanje, biciklistima. Pjesme se u kasnijim faza izvode prema određenim pravilima na za to […]
Trg Franje Tuđmana – Iz Tuđmanove tranzicijske radionice Cvjetni trg – skica prostornog dekodiranja Što čeka Studentski centar Hvala vam na suradnji, do daljnjega ne radimo – ispražnjeno u povratu Trg Franje Tuđmana – Iz Tuđmanove tranzicijske radionice Jesen je 2012. godine. Na trinaestom Venecijanskom bijenalu arhitekture Hrvatsku zastupa Pulska grupa. Paviljon pod nazivom Direktna demokracija zahtijeva neposredan prostor odgovor je na krovnu temu bijenala – zajedničku osnovu (Common Ground). Središnje mjesto postava je sastavljena mašina otpora – geografska karta hrvatske protestne topografije. Kolažnim pretapanjem na karti su pod nazivnikom političke borbe za opće dobro u zajednički mehanizam spojene isprva heterogene točke građanskog otpora: Katarina, Muzil, Srđ je naš, Jadrankamen, Petrokemija, Za Marjan, 3. Maj, […]
[BLOK] u suradnji s Radnom grupom Četiri lica Omarske Čitalačka grupa, javni natječaj, radionica; SC – Savska 25; 13.,14.,15.10.2012., 14–19h okrugli stol, SC – Savska 25, 15.10., 19h Iz potrebe da se izravno referiramo na namjenu prostora SC-a kao sabirnog logora za vrijeme Drugog svjetskog rata i na činjenicu da se ona često prešućuje i ispada iz službenih povijesti lokacije, pokrenuli smo suradnju s RGČLO te pozvali niz pojedinaca koji se samostalno ili kroz institucije bave komemorativnim praksama. Na pitanje koje nam se na početku nametnulo “Kako obilježiti stradanja u SC-u za vrijeme Drugog svjetskog rata?” ne želimo dati odgovor, već niz novih pitanja i smjerova promišljanja, u kojima bismo stvorili odmak od tradicionalnog […]
Privatno / javno sjećanje i privatni / javni prostori Kroz dihotomije privatno/javno, individualno/kolektivno izložba Između svjetova preispituje odnos sećanja i javnog prostora iz pozicije vremenske i/ili prostorne izmeštenosti. Problematizovanjem društvenih tema, kao što su prisilna migracija, reprezentacija prošlosti i njeni tragovi, spomenici i drugo, nameće se pitanje uloge umetnosti u kreiranju javnosti. Alexander Kluge definiše javnost kao fabriku politike, jer je to prostor na kojem se odvijaju političke i društvene promene.[1] U tom kontekstu on koristi termin kontra javnost, koja je suprotstavljena klasičnoj modernističkoj reprezentativnoj ili pseudo javnosti. Kao takva, kontra javnost menja i proširuje mogućnosti za javnu artikulaciju iskustva i bez njene produkcije sam koncept politike se dovodi u pitanje. Pozivajući se na […]
2011 ručno izrađeni kaput 23 fotografije u boji, razne dimenzije Projekcija fotografija Video, 53′ 47” Video, 59′ 34” The Amazing Technicolor Dreamcoat je kaput sašiven kombiniranjem tradicionalno dekoriranog afričkog platna i bijele tkanine sa sitotiskom apliciranim motivima različitih predmeta (audio kasete, kalendari, novčanice) koje su somalijske izbjeglice donijele sa sobom u Keniju. Serija fotografija i dva videa prikazuju proces u kojem se istražuju intimne povijesti i pripovijesti, osobni arhivi i upamćena iskustva različitih subjekata, čije pozicije ponovno otvaraju pitanje migracija, ovisno o kontekstu konotirajući pitanje izbjeglica ili pitanje neokolonijalnih odnosa. U narativnom smilsu pratimo faze nastanka rada: pregledavanje osobnih arhiva, desetljećima pažljivo čuvanih kutija sa stotinama takvih predmeta/relikvija, izrada kaputa i njegova transformacija u […]
HDLU, Galerija PM 5.10.–24.10. 2012. Laku noć (Stanje tijela) izložba je koja počiva na tri glavna djela: videu Namjeravate li da me lažete, seriji fotografija Pokaži rukom gdje te boli i performansu Na ivici. Kontekst izložbe može se opisati kao edipovska pozicija različitih subjekata. Ovo je vidljivo kroz sučeljavanje lične, društvene, političke i umjetničke pozicije tijela u društvu na tri različita stajališta. U cilju opisivanja umjetnosti, umjetnika, akcija i sistema, pojmovi kao što su taktike, strategije i simulacije postali su sastavni dio savremenog tumačenja umjetnosti. U ovim djelima pokušavam da istražim trenutno stanje tijela, prvo iz položaja umjetnika Vesa Sovilja, u filmu o njemu koji je snimljen bez njegovog znanja. Drugo djelo, Pokaži […]
2009 Video, HD na DVD-u. 27′ Ljubaznošću autora 22 crno-bijele fotografije na arhivskom papiru; 21×21 7 crno-bijelih fotografija na arhivskom papiru, različite dimenzije Arhivski film, boja, Digibeta na DVD-u, 4′ Arhivski film, crno-bijeli, 16mm na DVD-u, 45” Rad Izgubljeni spomenik grčkog umjetnika Stefanosa Tsivopoulosa studija je slučaja koja ocrtava političke okolnosti postavljanja i micanja figurativne spomeničke plastike u njenom lokalnom kontekstu. Kroz video pratimo priču o kontroverznom, danas srušenom spomeniku američkom predsjedniku Harry S. Trumanu koji se nalazio uz atensku akropolu i parlament, omiljeno mjesto građanskih protesta protiv hegemonije američkih političkih/imperijalnih interesa u Grčkoj. Tsivopoulosov video rad ocrtava kolektivnu amneziju društva kroz putovanje Trumanovog izgubljenog spomenika koji u svojevrsnoj odiseji prolazi sve klase grčkog […]
2008 dvokanalna video-instalacija, 9’11”; 1′ 34”, loop   Jonas Staal se u radu Spomenik protjeranom građaninu Rotterdama bavi mogućim smjerovima razvoja prijedloga za izgradnju Spomenika migrantskom radniku Rotterdama u naselju Afrikaanderwijk kojeg su od ranih sedamdesetih godina naseljavali migrantski radnici iz Turske, Maroka i jugoistočne Europe. Prijedlog Zenika Barana, laburističkog vijećnika Rotterdama u debati s čelnicima stranke Leefbar, desno orijentiranim populistima, (ne)očekivano se preokreće u Spomenik protjeranom građaninu Rotterdama: bijeloj, heteroseksualnoj, protestantskoj, tročlanoj nizozemskoj obitelji -(raz)otkrivajući homofobnu i neokolonijalnu logiku vladajuće ideologije u tom lučkom gradu. Jonas Staal (1981., NL) studirao je spomeničku umjetnost u Enchedeu u Nizozemskoj i u Bostonu u SAD-u. Njegov rad sadrži intervencije u javnom prostoru, izložbe, predavanja i publikacije koje […]
2009 Video, 5′ 50”, loop   Melting ground Luize Margan, hrvatske umjetnice s privremenom austrijskom adresom, bavi se nomadsko-imigrantskom pozicijom iz perspektive suvremenog sistema umjetnosti. Umjetnici mlađe i srednje generacije uvučeni su u sustav međunarodnih izlagačkih praksi i rezidencija utemeljen na prisilnoj migraciji. Putujući od jedne rezidencije do druge, od jedne izložbe do druge, umjetnici/ce koji nisu dostigli status “zvijezde” rijetko dobivaju honorare, nemaju stalne prihode, socijalna prava ni pravni okvir unutar kojeg mogu zaštiti svoj rad. Govorom u prvom licu iz pozicije umjetnice/ migrantice/podčinjene, Margan otvara pitanje o (ne)mogućnosti govora i predstavljanja u javnom prostoru, kao i potencijalu afirmacije moći vlastite Drugosti. Ne slučajno, iza nje stoji Flakturm, monumentalni arhitektonski podsjetnik na austrijsku nacističku […]
2009 Video, DVD PAL 16:9, 32′ 44”   Blue Wall Red Door portret je suvremene Prištine ocrtan na temelju odnosa između osobnog i kolektivnog sjećanja. Grad je uslijed preoblikovanja značenjskog univerzuma kosovskog društva doživio brojna preimenovanja ulica što je pak rezultiralo prodiranjm brojnih individualnih piktoralnih poetika u javni prostor. Obojana ulazna vrata i zidovi kuća jedini su siguran putokaz u snalaženju gradom, ujedno i znakovi svojevrsnog humornog otpora službenoj nomenklaturi i njenom služenju političkim potrebama i funkcijama moći. Alban Muja (1980., KOS) vizualni je umjetnik iz Kosova. Njegov rad pokriva široki spektar medija, uključujući videoinstalacije, kratke filmove, dokumentarne filmove, crteže, slike i performanse, a intenzivno su izlagani na međunarodnim izložbama, festivalima, kao i na samostalnim […]
2009 Video, 5′ 28 fotografija u boji, 15×20 Rad Deborah Kelly Tank Man Tango: A Tiananmen Memorial kroz participativni format otvara nova polja komemorativnih praksi, te se svojim bottom-up pristupom naslanja na tezu da kad jednom sjećanju dodjeljujemo spomenički oblik, do neke smo se mjere oslobodili obaveze da pamtimo. Utemeljen je na izvedbi u javnom prostoru grada, a sastoji se od sata suvremenog plesa, koreografije nastale prema koracima nepoznatog muškarca koji je s dvije plastične vrećice u rukama stao pred kolonu tenkova za vrijeme ustanka na pekinškom trgu Nebeskog mira (Tiananmen) 1989. godine. Odnos tijela i dinamike kretnji Nepoznatog pobunjenika prema koloni tenkova umjetnica interpretira kao ples – tango, te iz njega razvija koreografiju koja […]
Rad u javnom prostoru Kalle Hamm i Džamil Kamanger 2012 Video, HD PAL, 16:9, stereo, 28′, Lungotevere dei Sangallo, Rim; Lungotevere dei Tebaldi I, Rim; Lungotevere dei Tebaldi II, Rim; Židovsko groblje I, Prag; Židovsko groblje II, Prag; Židovsko groblje III, Prag; Ilica 99, Zagreb; Ilica 115, Zagreb; Ilica 199, Zagreb; 2012 9 fotografija u boji, 70 x 100 Serija fotografija Rad u javnom prostoru prikazuje performanse iransko-finskog umjetnika Džamila Kamangera u Rimu, Pragu i Zagrebu u kojima on izmješta tradicionalni iranski vez iz privatne sfere u javnu, ujedno i iz tradicionalno ženske u tradicionalno mušku sferu. Motiv veza – (ne)dodijeljene vize – postaje okidač za otvaranje pitanja pozicije političkih i ekonomskih emigranata. Dok […]
2010-2011 Video instalacija, 11′ 10”, (work-in-progress) Kamera i montaža: Jadran Boban Barbara Blasin fokusirana je na konkretno mjesto masovnih uhićenja aktivista/ica u Zagrebu koji su se okupacijom Varšavske ulice u centru grada borili za očuvanje javnog prostora ulice, a protiv njezine privatizacije. Kroz rad se slave bezimeni/e junaci/kinje – aktiviste/ice koji su se strategijom građanskog neposluha borili za javno dobro te otvoreno kritizirali politiku lokalnih i državnih vlasti. U Privedenima se poput mantre ponavlja recital, stihovi baroknog pjesnika Ivana Gundulića o slobodi, kojeg ponaosob izvode privedeni/e aktivisti/ce. Knjigom otisaka koja prati video umjetnica poziva svakog posjetitelja na participaciju, da se svojim jedinstvenim otiskom prsta i potpisom priključi dugom nizu aktivista iz Varšavske, ukazujući tako […]
Dvanaesto izdanje UrbanFestivala bavi se politikama sjećanja, a uz intervencije na četiri gradske lokacije uključuje i izložbeni program u galerijama Bačva i PM Doma HDLU. Novoproducirane intervencije u javnom prostoru odražavaju ovogodišnje proizvodne uvjete: uslijed radikalnog smanjenja javne (gradske i državne) financijske podrške, a kako bismo mogli zadržati primjerene uvjete za kustosko i umjetničko istraživanje te ustaljenu praksu honoriranja umjetničkog rada, kao i rada svih suradnika koji doprinose realizaciji festivala, odlučili smo smanjiti produkcijska sredstva, kao i ukupan broj novih produkcija. Uključivanje izložbenog formata u sam festival proizašlo je iz činjenice da nam se uvrštavanjem na temelju javnog poziva predloženog projekta u godišnji program Doma HDLU otvorio prostor, fizički i financijski, za rad u galerijskom […]