Trg Europe: Slijepa pjega
Davor Konjikušić
“Intervencija je nastala kao rezultat rada na projektu Sveti Ljudi /Holy Men. Kao početnu točku svog rada koristim službenu “Šablonu za provjeru ispravnosti biometrijske fotografije” koju je fotografskim radnjama nakon ulaska Hrvatske u Europsku uniju dostavilo Ministarstvo unutarnjih poslova. Slijedeći ove upute fotografiram portrete tražitelja azila svjesno radeći grešku. Dopuštam minimalne ekspresije lica koje pokazuju njihovu osobnost, odbijajući im oduzeti individualnost i svesti ih na arhivski podatak. Mijenjajući odnose moći propitujem ulogu medija fotografije kao političkog instrumenta za kontrolu i nadzor. Izlaganjem fotografiranih lica tražitelja azila u javnom prostoru, koji smatram mjestom na kojem su najjasnije uočljivi društveni antagonizmi, želim imigrante barem na simboličkoj razini učiniti vidljivima. Otvaram pitanje o njihovom statusu i položaju, te u širem smislu o restriktivnim imigrantskim politikama EU i odnosima između europskog centra i europske periferije u kojoj živimo. Instalaciju radim na mjestu budućeg Trga Europa koji doživljavam kao neuralgičnu točku unutar gradskog prostora. Trg doživljavam kao mjesto moći unutar kojeg je vidljiva koegzistencija moći privatnog kapitala i europskih institucija, dok njegova javna funkcija postoji jedino na deklarativnoj razini.” (D.K.)
izjava BLOK-a na press konferenciji povodom Međunarodnog dana izbjeglica:
“Na novostvorenom zagrebačkom trgu, takozvanom trgu Europe, danas je trebala biti postavljena foto-instalacija umjetnika Davora Konjikušića Trg Europe: Slijepa pjega. Portrete migranata Konjikušić je uokvirio crvenim i žutim linijama preuzetima iz službene šablone za izradu fotografije za biometrijsku putovnicu, koju većina fotografiranih vjerojatno nikad neće posjedovati, s idejom da ih postavi upravo ovdje, sučelice zgradi Europske komisije u Hrvatskoj. Međutim, Gradski ured za prostorno uređenje, izgradnju Grada, graditeljstva, komunalne poslove i promet je odbio izdati dozvolu za postavljanje, pod izlikom da je prostor predviđen za gradske manifestacije, ili pak, kako nam je rečeno usmeno, da je ovo još uvijek zona gradilišta. Ništa od toga nije ih spriječilo da dozvolu izdaju Europskoj komisiji za proslavu Dana Europe 9. svibnja, ili kafiću čija se terasa nalazi na jugo-zapadnoj strani. Stoga je jasno da je Zagreb možda dobio jedan novi trg, ali ne i novi javni prostor – ovo je ekskluzivan prostor namijenjen političkim i ekonomskim elitama – Europskoj komisiji i stanarima luksuznih stanova koji se nalaze u ostatku Ban centra. Na ovom trgu nema prostora za deprivilegirane – u ovom slučaju to su migranti, u drugom slučaju bit će siromašni, nezaposleni, nezbrinuti, bolesni. Zato rad Davora Konjikušića otvara pitanja koja se tiču svih nas, a mi kao udruga koja se već 14. godinu bavi javnim prostorom, smatramo da se tim pitanjima imamo svako pravo baviti i na ovom prostoru, upravo na ovom prostoru. Iako smo u zajedničkoj odluci s umjetnikom portrete migranta izmjestili s Trga Europe i raspršili na 7 lokacija u gradskom centru, smatramo da problem migrantske politike Europske unije treba iznijeti upravo ovdje. Tražitelji azila ali i oni koji ga uspiju dobiti suočavaju se s nizom problema. U razgovorima s tražiteljima azila smještenima u Zagrebu doznali smo da kao svoj najveći problem vide upravo dugo trajanje postupka za dobivanje azila. Tako jedan od najdužih postupaka iznosi 2 godine i 2 mjeseca, odnosno 26 mjeseci, odnosno 671 dan. To naravno nije jedini slučaj – prosječno vrijeme čekanja rješenja zahtjeva za azil iznosi 10 mjeseci – 305 dana. ”
Projekt je realiziran u suradnji s Centrom za mirovne studije.
Video možete pogledati ovdje!
Davor Konjikušić, rođen 1979. godine u Zenici, BiH, trenutno je apsolvent diplomskog studija fotografije na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu, gdje je prethodno završio dodiplomski studij snimanja. U svome radu služi se fotografijom kao primarnim medijem za artikulaciju svog autorskog koncepta u kojem propituje odnose između osobnog i javnog, intimnog i društveno-političkog.
U svojoj umjetničkoj praksi fotografiju povezuje s tekstom, arhivom, nađenim predmetima i videom. Zanima ga uloga fotografskog medija u uspostavljanju odnosa moći i kontrole. Za svoj rad Genogram nagrađen je u kategoriji umjetničkog koncepta na Rovinj Photodays 2013.