LUIZA MARGAN – Pokret za prostor
prostorne intervencije Pokret za prostor, Trg Franje Tuđmana i Trg Francuske Republike, za trajanja festivala
izvedba Koncerta za šivaću mašinu i stablo, Trg Franje Tuđmana, 09.10., 18h, tonski snimatelj Milan Čekić
Projekt Pokret za prostor sastoji se od serije informativnih panela postavljenih u javnom prostoru Trga dr. Franje Tuđmana i Trga Francuske Republike. Paneli su postavljeni na različitim lokacijama u parku, a sadržavaju kratka tekstualna objašnjenja u kojima se određeni aspekti javnog prostora tretiraju kao vrsta u izumiranju, problematizirajući proces gentrifikacije i prenamjene javnih površina. Skrećući pogled na ugroženu demokratičnost javnog prostora, te kratke tekstualne upute potiču kritičnost korisnika naspram vlastite uloge u njemu. Rad predlaže seriju subverzivnih akcija, angažiranu lijenost i samoorganizaciju kao metode otpora nestajanju javnih gradskih površina i dekonstrukciji šizofrenih prostora neoliberalizma.
Rad Koncert za šivaću mašinu i stablo koncipiran je kao dio Pokreta za prostor, a kao ishodište upotrebljava nedavno sustavno uništavanje tvornice Kamensko i proteste radnica. Plan prenamjene zemljišta tvornice u poslovno-komercijalne sadržaje obilježava početak gentrifikacije tog dijela grada, pri čemu se nameću pitanja: Tko kroji javni prostor i za koga? Kako ostvariti koreografiju demokratičnosti? Koju ulogu mogu preuzeti stanovnici? Koncert za šivaću mašinu i stablo je kompozicija zvukova manualnog i mašinskog rada snimljenog u jednoj od rijetkih preostalih tvornica tekstila u Zagrebu, a ujedno i uvertira za radijsku dramu za javni prostor u nastajanju.
Projekti Luize Margan (1983., HR) baziraju se na istraživanjima i obuhvaćaju niz strategija, od videa, crteža, fotografije i teksta do zvučnih i prostornih instalacija. U recentnom je radu istraživala relacije umjetničkog angažmana prema širem društvenom kontekstu. U njezinim video i audio radovima realni i fiktivni likovi nalaze se i ispadaju iz propisanih društvenih uloga (Outside the Role, 2011.), omogućujući tako prostor za kritičku refleksiju povijesti i vrijednosti rada. Fizička prisutnost tijela u odnosu prema statičnim socijalnim strukturama (Moving Pillar), kao i govor, repetitivni su motivi u njezinom istraživanju ušutkanih povijesti, kodova potlačivanja i mogućnosti za subverzivnu akciju kroz umjetnost (Anatomy of the Bow, 2012., Melting Ground, 2009.).
Margan je studirala na Akademiji likovnih umjetnosti u Ljubljani (diplomirala 2006.) i Beču. Izlagala je na raznim samostalnim (Izvan uloge u Galeriji SC, Zagreb 2011. i Ground Work u Vaska Emanoilova- Sofia Art Gallery, Bugarska 2009.) i skupnim izložbama (Recalling the past, Porečko annale, 2012., Andere Blicke Andere Räume, Passagegalerie- Kunstlerhaus, Beč 2102., Extreme, Kunstraum Niederoesterreich, Beč 2011., Iron Applause, skupna izložba u National Gallery u Bratislavi i druge) u Hrvatskoj i Europi. Sudjelovala je 2012. godine na rezidencijalnom programu u Changdong National Art Studiju, u Seoulu, u Južnoj Koreji, a iste je godine nagrađena nagradom T-HT / MSU u organizaciji Muzeja suvremene umjetnosti u Zagrebu. Živi i radi u Hrvatskoj i Austriji.